ROBÒTICA SOCIAL I GÈNERE

 

Descripció del projecte

Eix Robòtica social i gènere

El professorat treballarà la CDD a l’aula.
Es realitzaran activitats de comprensió i disseny amb metodologia design thinking per tal d’identificar el concepte robòtica social, analitzar la robòtica en general i en concret, la robòtica social. Les activitats contemplaran la cerca d’informació, el disseny i el prototipatge amb perspectiva maker. Es farà servir la metodologia pitch elevator per la qual el professorat ha de preparar un recurs digital amb metodologies agile. També serà el professorat qui prepari els entorns digitals per a què l’alumnat gestioni cada projecte i se’n pugui fer un seguiment.

Finalment es farà la fase de comunicació, pròpia de la innovació social, desenvolupant competències de promotors de canvi.

Aquest projecte contempla activitats col·laboratives entre diferents cursos i centres.

marc de referència de la competència digital docent (MRCDD,2022)

Treballem els eixos de la convocatòria contemplant el pensament crític, la inclusió digital, l’art i la creativitat, la comunicació, els llenguatges i l’educació mediàtica, i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS).

Ressaltem els indicadors de les sis àrees dels professionals docents del MRCDD on posarem l’èmfasi i com s’evidenciarà: 

Pràctica reflexiva. Anàlisi i reflexió individual sobre l’aplicació personal de les metodologies i les tecnologies digitals, participant en la diagnosi i creant el portafolis d’implementació.

Continguts digitals. Cerca i selecció de continguts digitals que puguin tenir una funció educativa, respectant els drets d’autor. Creació i edició de materials propis. Gestió i compartició dels materials creats de manera segura.

Ensenyament i aprenentatge. S’orientarà en com fer servir les eines d’E-A per a l’avaluació, seguiment i retroalimentació en espais dinàmics, makers i de projectes transversals. Es fomentarà l’ús d’eines de retroalimentació qualitativa i entre iguals, la interpretació de les analítiques i els itineraris d’aprenentatge. S’incorporarà el model TPACK com a referent.

Avaluació i retroacció. Estratègies d’avaluació. Utilització de les tecnologies digitals d’avaluació disponibles al centre de manera autònoma. Ús de les eines d’avaluació formatives, de manera transversal amb les matèries implicades, amb formació en retroalimentació i itineraris d’aprenentatge. Adopció i adaptació de noves estratègies didàctiques.

Empoderament de l’alumnat. La producció de recursos digitals inclourà pautes d’accessibilitat digital per tal de reduir barreres d’aprenentatge. Promoure l’accessibilitat digital afavorint que professorat i alumnat siguin conscients de la diversitat de la ciutadania digital. Treballar per projectes i per a la innovació social.

Desenvolupament de la competència digital dels estudiants. Capacitació dels estudiants per utilitzar de forma creativa i responsable les tecnologies digitals per a la informació, la comunicació, la creació de continguts, el benestar i la resolució de problemes.

NIVELL DE CDD
B1

OBJECTIUS

OG1. Difondre la robòtica social amb l’entorn amb una mirada d’inclusió i de perspectiva de futur

OE1. Reflexionar el paper de la robòtica en els medis i identificar les possibilitats de la robòtica social i les seves perspectives.
(Àrea 1)

OE2. Identificar com els hàbits d’ús de les tecnologies digitals impacten en els processos d’E-A (Àrea 1 i 5)

OE3. Dissenyar entorns d’E-A grupals (Àrea 3, 4 i 5)

CONTINGUTS
  1. La robòtica social amb l’entorn amb una mirada d’inclusió i de perspectiva de futur
  2. La robòtica social amb una mirada mirada d’inclusió i de perspectiva de futur
  3. Disseny de robots
  4. Llenguatges de programació i la seva aplicabilitat en la robòtica social
AVALUACIÓ

Els participants faran lliuraments del portafolis digital amb les evidències i un seguiment amb el tutor o tutora del projecte.

Per aprofundir en l’assoliment dels objectius realitzaran activitats interactives asíncrones mitjançant fòrums, debats i aplicacions com Nearpod.

REQUISITS DE LA CERTIFICACIÓ

Evidenciar els resultats de les activitats al portafolis d’implementació.

Es podrà evidenciar amb fotografies del projecte a l’aula (respectant els drets d’imatge), captures de pantalla dels projectes, informes de l’avaluació dels aprenentatges i reflexions de la pràctica docent.

Seguiment del procés a través d’un qüestionari.

L’informe d’avaluació (individual) haurà d’indicar quines activitats i casos d’estudiants són rellevants per valorar el progrés formatiu, també haurà d’explicar en quins moments i com es protegeixen les dades pròpies i dels resultats de l’alumnat.

 

 

NIVELL DE CDD
B2

OBJECTIUS

OG1. Difondre la robòtica social amb l’entorn amb una mirada d’inclusió i de perspectiva de futur

OE1. Reflexionar el paper de la robòtica en els medis i identificar les possibilitats de la robòtica social i les seves perspectives. (Àrea 1)

OE2. Identificar com els hàbits d’ús de les tecnologies digitals impacten en els processos d’E-A (Àrea 1 i 5)

OE3. Dissenyar entorns d’E-A grupals (Àrea 3, 4 i 5) 

CONTINGUTS
  1. La robòtica social amb l’entorn amb una mirada d’inclusió i de perspectiva de futur
  2. La robòtica social amb una mirada mirada d’inclusió i de perspectiva de futur
  3. Disseny de robots
  4. Llenguatges de programació i la seva aplicabilitat en la robòtica social
AVALUACIÓ

Els participants faran lliuraments del portafolis digital amb les evidències i un seguiment amb el tutor o tutora del projecte. En concret s’avaluarà que:

1) Coneix i empra sistemes de catalogació per a la millora d’accés als continguts.
2) Crea seqüències d’aprenentatges en recursos digitals i amb itineraris segons l’interès de l’alumnat.

Per aprofundir en l’assoliment dels objectius realitzaran activitats interactives asíncrones mitjançant fòrums i debats i aplicacions com Nearpod.

REQUISITS DE LA CERTIFICACIÓ

Evidenciar els resultats de les activitats al portafolis d’implementació.

Es podrà evidenciar amb fotografies del projecte a l’aula (respectant els drets d’imatge), captures de pantalla dels projectes, informes de l’avaluació dels aprenentatges i reflexions de la pràctica docent.

Seguiment del procés a través d’un qüestionari.

L’informe d’avaluació (individual) haurà d’indicar quines activitats i casos d’estudiants són rellevants per valorar el progrés formatiu, també haurà d’explicar en quins moments i com es protegeixen les dades pròpies i dels resultats de l’alumnat.

En aquest informe evidenciarà que es coneixen i analitzen críticament i pedagògicament des d’un punt de vista tècnic, ètic i pedagògic els patrons d’anàlisi de rendiment. En concret, si fa servir les analítiques d’aplicacions de seguiment dels aprenentatges tals com Kahoot, Nearpod, Edpuzzle o altres que hagi escollit la persona docent. També mostrarà la creació d’un panell de control en full de càlcul amb variables que siguin pedagògicament rellevants en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

 

Els altres dos eixos del projecte LABTED!

STEAM, MAKER I SOSTENIBILITAT

A partir de problemàtiques com ara el canvi climàtic, o el malbaratament de roba i d’aparells tecnològics, es faran activitats adaptades als diferents nivells educatius.

CIUTADANIA DIGITAL I EDUCACIÓ MEDIÀTICA

Es reflexionarà sobre l’ús dels dispositius electrònics del dia a dia, les xarxes socials i els models d’influència.

Finançat per: